מבט לפרשת השבוע "וירא"

28/10/2012 12:30
איור: אהובה קליין (הגדל)
איור: אהובה קליין

אברהם מול המלכים ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר, מפני מה אברהם אבינו הסכים לקבל מתנות מאבימלך ומפרעה, ואף עודד זאת ● הרי "שונא מתנות יחיה" ● ועוד, שהרי ממלך סדום הוא סירב לקבל ● מה החילוק בין המתנות? ● פרשת וירא

 

"ויקח אבימלך צאן ובקר ועבדים ושפחות ויתן לאברהם וישב לו את שרה אשתו" (כ, יד)

אברהם אבינו קיבל מאבימלך מתנות רבות. צריך להבין איך אברהם אבינו הסכים לקבל מתנות, הרי החכם מכל אדם אומר: "שונא מתנות יחיה" (משלי טו, כז). ואכן אברהם מסרב לקחת ממלך סדום "מחוט ועד שרוך נעל".

בפרשת לך לך למדנו, שאברהם קיבל מתנות מפרעה, מלך מצרים. ויתר מכך, אברהם יזם ועודד את שרה אמנו: "אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך וחייתה נפשי בגללך" (יב, יג). מבאר רש"י את הפסוק: "יתנו לי מתנות".

והנה זמן מה לאחר מכן מלך סדום מבקש לתת לאברהם, ואברהם מסרב לקבל. מדוע? מה החילוק ביניהם?
מסבירים שם חילוק מעניין: כאשר אברהם נאלץ לרדת למצרים בגלל הרעב, אברהם היה בעל חוב, כפי שנאמר: "וילך למסעיו" (יג, ג). מבאר רש"י: "בחזירתו פרע הקפותיו", כלומר: בירידה למצרים אבינו אברהם לווה כספים למחייתו. בזמן שאדם חייב כסף, הוא צריך לעשות מאמץ להחזיר את חובותיו. לכן אברהם לא יכל לומר: "אני שונא מתנות".

הנהגות טובות מותר לעשות רק על החשבון הפרטי שלי. על חשבון אחרים - אסור.

לכן אברהם עודד את עניין הנתינה של פרעה. אבל מול מלך סדום, אברהם כבר היה כבד בכסף ובזהב. כאן יש מקום למידת חסידות, כי "שונא מתנות יחיה".

אבל בפרשתנו אברהם אבינו כבר מסודר כלכלית, מדוע הוא מוכן לקבל מתן מאבימלך? שמעתי תשובה: מלך סדום רצה לתת לאברהם את הרכוש בגלל הניצחון הגדול של אברהם במלחמה. פחד אברהם מתחושת "כוחי ועוצם ידי עשו לי את החיל הזה", לקבל רכוש ותוך כדי כך לפגוע במעלות רוחניות - זאת סרב אברהם אבינו.

חשבתי לומר, כי יש חילוק באמירה של אברהם אבינו מול המלכים. כאשר מלך -כמו פרעה או אבימלך- מציע מתנה, חייבים לקבלה, שאם לא כן עלולה להיות פגיעה במלך, כבוד המלכות נפגם. יש כאן חשש של פיקוח נפש ממש. לכן אברהם אבינו מקבל מתנות גם מפרעה וגם מאבימלך.

מול מלך סדום אברהם אבינו בא בעמדה אחרת לגמרי. הוא החזק שניצח במלחמה. הוא בא ושיחרר את אנשי סדום מהשבי. כאן אין לאברהם שום סיכון. לכן אברהם יכול לנהוג במידת חסידות ולסרב לקבל מתנות.

לסיכום הדברים, מול פרעה אברהם אף מעודד את קבלת המתנות, כי הוא בעל חוב. לכן הוא יוזם מתן כדי למהר ולהחזיר חובות. אחרי שכבר יש לו הרבה, אברהם מסרב לקבל ממלך סדום, כי כאן הוא החזק, הוא גיבור המלחמה.

מול אבימלך הוא מוכן לקבל, כי אסור לפגוע בכבודו של מלך. במקום של חשש פיקוח נפש אין מחפשים לנהוג במידת חסידות.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

אולי תרצה לקרוא גם:

מבט לפרשת השבוע "בשלח"
מבט לפרשת השבוע "אמור"
מבט לפרשת השבוע "תרומה"
מבט לפרשת השבוע "בשלח"
מבט לפרשת השבוע "וירא"
מבט לפרשת השבוע "לך לך"
עבור לתוכן העמוד

 

תשמישי קדושה  | קמיעות  | תפילין  | מזוזות  | סוכות | לג בעומר | ראש השנה  | שבועות  | פורים | טו בשבט | חנוכה  | קבלה מעשית | הלכה | ברכת הצלחה | פרנסה | ברכות לזיווג ברכות להריון | ספר הרפואות הגנוז  | סגולות ישראל  |  שבע ברכות - שידוכים לדתיים | פרשת השבוע  |  שאל את הרב  | אסטרולוגיה  |