כך השפיע הרבי מליובאוויטש על ה'בבא סאלי' לא לעזוב את ההנהגה

 

חשיפה: בספר החדש 'עבד אברהם אנכי' אודות הרב אליעזר קרסיק, מגלה המחבר, הרב שניאור זלמן ברגר, כי הגה"ק רבי ישראל אבוחצירא זצוק"ל ביקש לחדול מהנהגה ציבורית ולשבת על התורה ללא טרדות ● הרבי מליובאוויטש זצ"ל הניא את המקובל האלוקי מלעשות זאת

 

הרב שניאור זלמן ברגר, בספרו החדש 'עבד אברהם אנכי', חושף כי הגה"ק רבי ישראל אבוחצירא זצוק"ל ביקש לחדול מהנהגה ציבורית ולשבת על התורה ללא טרדות.

מי שעצר אותו ולא נתן לו לבצע מהלך זה, היה הרבי מליובאוויטש זצ"ל, באמצעות משלחת בראשות הרב קרסיק, הניא את המקובל האלוקי מלעשות זאת, ולהמשיך לפעול בקרב יוצאי צפון אפריקה.

לפנינו תמצית השתלשלות האירועים בצירוף מסמכים נדירים.

כחסיד חב"ד, זכה הרב קרסיק יו"ר אגודת חסידי חב"ד באה"ק, לבצע שליחויות חשובות בהוראת הרבי מליובאוויטש זצ"ל, מלבד פועלו המקיף במסגרת תפקידיו הציבוריים. ומתוך אלו היו משימות מיוחדות ויוצאות דופן, שלא מן המניין ובהן השליחות אל הבבא סאלי.

היה זה בתקופה שהבבא סאלי זצ"ל עלה ארצה, ובשלב מסויים החליט לפרוש לחלוטין מהנהגת הציבור ולהשקיע את כוחותיו בתורה ועבודה בפרישות גמורה. כשנודע הדבר לרבי שלח איליו אגרת מיוחדת במינה בה מפציר לבלתי יפרוש מהנהגת הכלל.

מכתבו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל (מודפס באגרות קודש ח"ה ע' רצט) נשלח אל ה'בבא סאלי' בט' ניסן תשי"ב. ובו ביום שלח הרבי מכתב נוסף באותו ענין אל הרב אליעזר קרסיק, אליו צורף העתק המכתב אל ה'בבא סאלי'.

במכתבו של הרבי אל הרב קרסיק מבקשו לצרף אליו עוד אחד או שניים ויבקרו את הבבא סאלי וידברו עמו על דברי הרבי.

הרב קרסיק כמובן מימש את הוראת הרבי, ונסע יחד עם ידידו ר' פנחס אלטהויז מראשי אגו"ח, ואת פרטי הפגישה שנודעה לה משמעות מכרעת בהחלטתו של הבבא סאלי בנוגע לחייו הציבוריים, תיאר הרב קרסיק במכתב מי"ג אייר תשי"ב:

"אתמול נסעתי במיוחד עם ר' פנחס אלטהויז לירושלים, לבקר את הרב אבוחצירא... הוא קיבל אותנו בסבר פנים יפות מאוד, והודה לנו מאוד על הביקור. ובעצם הביקור שלנו היה פיוס גדול אף שלא נתפייס עדיין לגמרי. בטענתו שעל מה ששאל מכ"ק שליט"א לא קיבל תשובה... הסברתי לו בארוכה עניין ההשגחה הפרטית על כל דבר, ואיך הצדיקים רואים העתיד ותפקידם להדריך וללמד דעת את העם גם על מה שלא שואלים ועוד.

"שהינו אצלו בטח יותר משעה ונפרדנו בידידות... הוא כנראה תופס מקום מכובד מאוד אצל הספרדים, וכפי שהוא מספר רוצים לתת לו משרות גדולות אבל הוא לא רוצה ליהנות מהם ורוצה לשבת בבדידות כפי שהוא מתבטא".

הרבי מליובאוויטש זצ"ל השיב לרב קרסיק באגרת מכ' אייר תשי"ב:

"תשואות חן על טרחתו בהביקור אצל הרב אביחצירא. ומה שכתב שלא עניתי על שאלתו איני מבין, כי חוות דעתי ברורה בזה למדי במכתבי, אלא שכנראה אינו שבע רצון שחוות דעתי אינה מתאימה לרצונו הוא".

כעבור שנה, כאשר הרב בנימין גורודצקי בא-כוחו של הרבי באירופה, ביקר בארץ הקודש, הורהו הרבי לבקר אצל ה"בבא סאלי" מכיון שהיה חשש שאין דעתו נוחה מהוראת הרבי אליו, אולם בעת הביקור אמר האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא שאינו מהרהר אחר דברי הרבי, והחליט להישאר בארץ הקודש ולהמשיך בפעילות למען הכלל. כך התגלה למפרע ששליחותו של הרב קרסיק ור' פנחס אלטהויז התבצעה על הצד היותר טוב, ודברי הרבי התקבלו בגינם בצורה טובה ובנחת.

בשנים הבאות שב הבבא סאלי למרוקו, אבל פעל שם בקרב הקהילות היהודיות, ולאחר מספר שנים חזר לארץ הקודש והמשיך בפעילות ציבורית רוחנית עניפה ומפורסמת והשפעתו האדירה על הציבור הרחב בישראל ידועה לכל.

הספר 'עבד אברהם אנכי' (441 עמודים) שיצא לאור על ידי מכון אהלי שם ליובאוויטש, סוקר את תולדות חייו ופועלו של הרב אליעזר קרסיק שכיהן כיו"ר אגודת חסידי חב"ד באה"ק, רב קהילת חב"ד בתל אביב ומנהל ישיבת אחי תמימים בתל אביב. מחבר הספר ר' שניאור זלמן ברגר סיפר ל'שטורעם' כי בספר ישנו תיעוד היסטורי רב בפרסום ראשון, הקשור להתפתחות חב"ד בארץ הקודש בין השנים תרצ"ה-תש"כ.

 

 

יואב גוזלן | כדורינט23/03/2012 14:15
חזרה
עבור לתוכן העמוד