האם ברבנות הראשית יכהן רב בעל נטיות רפורמיות?

 

ממסמכים שהגיעו באופן בלעדי לידי 'כדורי.נט', עולה כי ברזומה של הרב דוד סתיו, המועמד לרבנות הראשית לישראל, רשומים לא מעט פסקי הלכה בעייתיים, הנוטים לרפורמה בהלכה ● בין פסקי ההלכה השערורייתיים: צפיה בהצגות נשים, וגיור ללא קבלת מצוות ● היחס המזלזל שלו לנבואות התנ"ך, גורם גם לרבנים מהציבור החרדל"י להתנגד למועמדותו בחריפות ● האם ש"ס מתעלמת מכך במתכוון?

לפי הבנות המתגבשות בין אנשי ש"ס לאנשי ארגון צוהר ושאר המפלגות התומכות במינויו של הרב דוד סתיו לרב הראשי לישראל, ימשיך הרב שלמה משה עמאר בכהונה נוספת בתפקיד, ואילו ש"ס לא תתנגד למינויו של הרב סתיו לתפקיד הרב הראשי, ואולי אף תתמוך בו.

הציבור החרדי מגלה שאט נפש לנוכח הדיל המתרקם לנגד עינינו. ח"כ יעקב אשר ממפלגת יהדות התורה תקף את השותפים למהלך המתגבש, ואמר מעל במת הכנסת: "נרקם פה דיל הרוצה לקעקע את מוסד הרבנות הראשית".

ביהדות התורה מנסים ללחוץ כרגע על הרב גרוסמן ממגדל העמק כי יואיל להכריז על התמודדות, ובכך לסיים את הסאגה שעלולה לטענתם להמית קלון על הרבנות הראשית לישראל.

 

הרב גרוסמן לא הכחיש עד עתה את הפרסומים על התמודדות אפשרית על משרת הרב הראשי לישראל, אולם מקורביו טענו כי הרב אינו מתמודד, דבר שנבדק והוכח כלא נכון שכן הרב יצר קשר עם חברי הגוף הבוחר וביקש לקבל את תמיכתם לכשיודיע באופן רשמי על מועמדותו לרבנות הראשית לישראל.

למעשה ביהדות התורה רואים בדוד סתיו איום על היהדות החרדית ועושים כל מאמץ בכדי למנוע אפשרות שהוא ייבחר לכהונת הרב הראשי. בכיר ביהדות התורה אמר השבוע: "לא נוכל לקחת סיכונים נוספים, ונעשה הכל בכדי למנוע דיל אפשרי איתו. אחת הראיות שאין רוח חכמים נוחה מהדיל, היא העובדה שסתיו ביקש להיכנס לבתיהם של גדולי ישראל ונענה בשלילה".

האם ש"ס מוכנה לשלם כל מחיר עבור המשך כהונתו של הרב עמאר, כולל תמיכה במועמד בעל נטיות רפורמיות?

ממסמכים שהגיעו לידי 'כדורי.נט', ובהם ציטוטים מתוך ספרו של הרב סתיו ("בין הזמנים"), עולה בבירור כי פסיקותיו של הרב דוד סתיו מרחיקות לכת, והשקפתו מסוכנת ביותר. יש להניח כי מסמכים אלה מוסתרים מהרב עובדיה יוסף, על מנת לגרום לו לתמוך במועמד מפוקפק לרבנות הראשית לישראל, מהלך שיעלה ביוקר ליהדות החרדית בארץ הקודש.

היתר קריאת ספרים לא צנועים

כאשר השולחן ערוך קובע במפורש כי הקורא ספרי חשק עובר "משום מגרה יצר הרע", כותב הרב סתיו על כך: "יתכן שמדובר רק בהמלצה ולא באיסור גמור..." הרב סתיו מציין ללשונו של ה'אגרות משה' (אבן העזר, חלק א', סימן קב) שכתב ביחס לקריאת ספרי הדרכה מינית לפני החתונה: "אינו כדאי, שיש לחוש שיבוא מזה ח"ו לידי הרהור", ולא נקט לשון איסור ממש.

אי לכך קובע הרב סתיו כי "רבים מהספרים כיום הם בעלי מגמה חיובית, אולם משורבבים לתוכם קטעים שאינם צנועים, ניתן לאפשר קריאה בספרים אלו תוך שמירה על כמה כללים" (ובהם: "אדם שיודע בעצמו שלא ייגרם לו הרהור בעקבות הקריאה יכול לקרוא ספרים אלו, כגון אנשים נשואים)". בנוסף הוא כותב, "קטעים שעניינם לעורר סלידה וכדומה ואינם כתובים בצורה העשויה לגירוי מותרים בקריאה". קביעה נוספת שלו היא: "מותר לקרוא ספרים שמופיעים בהם קטעים לא צנועים שאינם עיקר הסיפור, ואפשר לעבור עליהם בזריזות או לדלג עליהם".

מיותר לציין את המדרון החלקלק שיש בעצם הכנסת ספרים כאלה לבית יהודי.

היתר צפיה בסרטים לא צנועים

לגבי צפיה בסרטים שהופקו ע"י גויים הרחוקים מדת ויהדות, דבר שנאסר בפשטות ע"י גדולי ישראל, קובע הרב סתיו בספרו כי "סרטים בעלי תוכן חיובי מותרים בצפייה גם אם נעשה בהם שימוש מועט בלשון שאינה נקיה, משום שלצערנו זו דרך הדיבור המקובלת בעולם ואי-אפשר לאסור כליל את החשיפה אליה".

הוא מרחיק לכת וכותב כי "קשה להגדיר בצורה מדויקת מהו סרט כשר ונקי, והדבר תלוי בכמה משתנים... כמו כן, כאשר מדובר בסרט בעל ערך חיובי רב, שיש בו סצנות מעטות עם בעיות צניעות קלות – אפשר להתיר את הצפייה בסרט ולהסתפק בעצימת עיניים בסצנות הבעייתיות, ועדיף לראותו יחד עם אנשים אחרים".

גם כאן, מיותר לומר עד כמה היתרים גורפים כאלה יכולים להזיק לבית יהודי חרדי.

היתר הליכה לקולנוע / צפיה בהצגות נשים

גם באשר להליכה לתיאטרון ולקולנוע, יש לרב סתיו מה לומר. תחת הכותרת "הליכה לתיאטרון ולקולנוע" הוא כותב, "כל הטעמים הנ"ל היו רלוונטיים רק ביחס לתיאטראות שבימי חז"ל, אשר שימשו מקום לעבודה זרה ובתי משתה והוללות של הגויים, ואינם רלוונטיים ביחס לתיאטראות של ימינו. עם זאת, בעיית הליצנות יכולה להתקיים גם בתיאטראות של ימינו ונדון בה להלן...

חכמינו אמרו כי אסור להסתכל אפילו באצבע קטנה של אישה, אמנם לדעת רוב הפוסקים האיסור הוא דווקא כאשר מתכוון ליהנות מיופייה של האישה ולא בראיה בעלמא. על כן, מעיקר הדין מותר לצפות בהצגת נשים המבוססת בעיקרה על העברת תכנים ולא על הבלטת גוף האישה. בפרט בימינו, שנשים מצויות בעבודה ובמקומות אחרים, ממילא החשש שיבוא להיכשל מחמת ראייה זו אינו גדול".

הוא מסתייע ברב אהרן ליכטנשטיין, רב נטול זקן, ד"ר לספרות אנגלית, מרבני "האורתודוכסיה המודרנית", ש"הורה שבימינו אין איסור לראות נשים בהצגות ובסרטים, ובלבד שאין הן משדרות מסרים מיניים".

היתרים גורפים שכאלה, מסוגלים לקעקע את כל חומות הבית היהודי.

גירות ללא קבלת מצוות

גם בענין הגיור, נשמת אפו של עם ישראל, יש לרב דוד סתיו גישה מרחיקת לכת, המלמדת על מסוכנותו של האיש. בדברים שנשא הרב דוד סתיו בפני המכון הישראלי לדמוקרטיה, הוא אמר: "כיוון שהמסורתיים הספרדים מעיירות הפיתוח, באשדוד ובמקומות אחרים, הם פוגשים לא מעט נערות רוסיות ונוצר ביניהם קשר..." הפתרון לבעיה, לדברי הרב סתיו, הוא: "אם בן אדם יגיד אני מוכן להיות מסורתי אבל הוא באמת מוכן להיות מסורתי- אני מקבל. כמו החבר, החבר מסורתי? בא לביכ"נ? עושה קידוש בשבת? נדמה לי שזה צריך להיות הכיוון של קבלת עול מצוות עקרונית", נאום הרב סתיו.

 

האם רב כזה יכול לכהן כרב הראשי לישראל? כל מילה נוספת מיותרת.

נחום קפלן | כדורינט8/04/2013 09:05
חזרה
עבור לתוכן העמוד