'דיבוק' באלעד: היה או לא היה?

סערה באלעד בעקבות מנין מקובלים שהתכנס בבית הכנסת "יביע אומר" בעיר, על מנת להוציא דיבוק מאשה תושבת חולון הטוענת כי "רוח נכנסה לתוכה" ● אחד המשתתפים העיד: "בקע ממנה קול של גבר - מדובר ברוצח המבקש מחילה" ● הגרש"ב גנוט: "הבל הבלים. הכל בוקי סריקי והאשה האומללה זקוקה לאישפוז"

הסיפור החל לפני כחודש וחצי, כשתושבת חולון, פנתה למספר מקובלים מוכרים בטענה כי רוח נכנסה בה.

אברך שסייע לבני הזוג, פנה עמם לרב מוכר באלעד אשר הסכים 'להוציא' את הדיבוק בעזרת תפילות ובקשות.

במהלך השבוע האחרון הגיעה האישה עם בעלה לבית הכנסת 'יביע אומר' באלעד לתפילה מיוחדת.

אל התפילה הצטרפו מנין מקובלים עם שופרות, וקריאה בשמות המלאכים שאותה הוביל אותו רב מוכר בנוכחות עשרה אנשים שזכו לכינוי 'המייחדים'. ע', שהשתתף בתפילה סיפר ל'ישראל היום' כי "זה מחזה קשה. האישה יושבת ומתוכה בוקע קול של גבר".

"הרב דיבר אתו והצליח להבין מי הרוח. הוא רצח מישהו לפני 70 שנה, ומחפש מחילה". ע' מאמין שהדבר אמיתי: "היא מכירה את זהות הנפטר ומצאה את הקבר שלו. אי אפשר להגיד שזו שטות. ניסינו במשך הרבה זמן להוציא את הרוח, איימנו שנעביר אותו לגיהנום".

"ניסו להוציא את הרוח דרך הבוהן ופתאום הבוהן התנפחה, רואים איך הרוח עולה לגרון וכל הגוף מתנפח, כמו בלון שזז בגוף".

אך אחד מחשובי התלמידי חכמים בעיר, הגרש"ב גנוט, כתב מכתב חריף בו הוא מביע את דעתו על מה שאירע, ומסביר מדוע גם על פי סודות הקבלה אין מדובר ב'דיבוק', ותוקף את אותם 'מקובלים' המתעסקים במקרה.

וזה נוסח המכתב:

"לכבוד ידידי הרב.... שליט"א

"בדבר שאלתך על "הדיבוק" שכביכול התרחש בעירנו אלעד. מדובר באשה שככל הנראה סובלת ממחלת פיצול האישיות או בעיה פסיכאטרית דומה, והיא מדברת כאילו בקול של גבר.

"האשה נשאלה על ידי אחד מגדולי תלמידי החכמים בעירנו, הגאון רבי ינון מלאכי שליט"א, שאלות בסיסיות, כגון האם מלאכי החבלה עומדים לימינה או לשמאלה, והיא השיבה שהם עומדים לשמאלה. דבר שהאריז"ל כותב במפורש לא כך שבשער רוה"ק, שמלאכי החבלה עומדים בצד ימין.

האשה נשאלה האם בבית דין של מעלה השתתפו 14 או 18 דיינים והיא השיבה: 18... שזה מספר סתמי, שלא היה ולא נברא בבי"ד של מעלה...

"היא נשאלה לשמות בני משפחתה ואמרה שנין שלה לומד בירושלים, שמו כך וכך ושם ישיבתו כך וכך. בבירור שנערך עולה שאין בחור כזה ואין כזאת ישיבה בשום מקום בתבל, וכן גיבובי הבלים, שאינם מתאימים לשום מעשה של דיבוק שמובא בכל ספרי הדיבוקים (וכבר הארכתי בזה במאמר לפני מספר שנים, ב..., כאשר הרב... הוציא כביכול דיבוק).

"האשה טענה שהיא גבר בשם 'אהרן בן מסעודה', והגר"י מלאכי טוען, ובצדק, שבכל בית קברות, בחלקת יוצאי מרוקו, ישנם כמה וכמה 'אהרן בן מסעודה', ואם זהו הראיה שמדובר בדיבוק, אזי זוהי ראיה מגוחכת.

"יש הרבה לכתוב על תופעת אותם 'מקובלים' מעירנו, שחלקם בעלי תשובה מלפני שנים ספורות, ועוסקים בתורת הקבלה, ואינם יודעים מימינם לשמאלם בתורה והלכה, ואכמ"ל, ואדרבה, התלמידי חכמים שנכחו בתיחקור קודם לכן, פרשו מיד, כשהבינו שהכל בוקי סריקי והאשה האומללה זקוקה לאישפוז בבית רפואה המתאים לכך, ה' ירחם.

"לפיכך הנה שוב מקרה של המון העם, המערבב חצאי שמועות וכזבים, כדי לחוש שהנה, זכינו לדיבוק נוסף בדורינו העני... ולנו אין שיור אלא התורה הזאת

בברכה, שמואל ברוך גנוט".

יואב גוזלן | כדורינט11/06/2015 18:25
חזרה
עבור לתוכן העמוד