'חרם' החרדים את הסרוגים - מי בעצם כאן המחרים?

 

האם הציבור החרדי מחרים את הציבור הדתי לאומי, או שמא להיפך? הרב דוד מאיר דרוקמן שליט"א, רבה של קרית מוצקין, עושה סדר בדברים ● מי יגלה עפר מעיני הרב נריה מייסד ישיבות בני עקיבא, בהן הנצי"ב מוולזין היה מושא להוקרה, כאשר יתגלה לו כי תנועת המזרחי, אליבא דשפירא, בעצם מוחרמת ע"י הנצי"ב מוולוז'ין?

יהודי שהיה כבד פה וכבד לשון, חפץ משום מה, להתקבל לעבודה דווקא בתור ...שדרן, ברדיו הפולני. לאחר שכצפוי הוא לא התקבל לתפקיד זה, הוא בא בטענות ובתלונות: "אאאאיייזזזה אאאנננטיששששמממיותת" (איזה אנטישמיות...).

פתחתי בהומור שחור זה, על רקע הטענות הנשמעות כי "הציבור החרדי מחרים לא מהיום את הציונות הדתית". פתח דברי יעיר ויאיר, כי בית המדרש החסידי אליו אני ב"ה משתייך, עם כל הויכוחים האידיאולוגיים הנוקבים, לא גורס חרם והחרמה. אבל למרות זאת ואף על פי כן, הבא נבוא חשבון לשיטתם של המלינים על 'החרמה'; מי כאן בעצם 'המחרים'? ושמא אלה המתלוננים כי הציבור החרדי מחרים אותם טח עיניהם מראות כי בלא משים הם בעצם מחרימים את עצמם, ואין להם איפוא אלא לבוא בטרוניות לעצמם.

ברם, ברשותכם, לא נקדים את המאוחר ונפרש את שיחתנו.

נתאר לעצמנו אדם חובש כיפה שתוארו "מרצה בכיר במורשת ישראל" במכללה אקדמית, אשר במענה לשאלה מי היה הראשון בשושלת בריסק, ועל כך הוא יענה: "הרב דב סולובייציק". כל השומע יגחך: הרי כל דרדק דחד יומא מכיר את השם המיתולוגי "רבי יושע בער", וכל מי שרק שמצוי, ולו במקצת,  בעניינים – יודע שזהו שמו של נינו 'הרב מבוסטון' הגרי"ד סולובייציק.

אבל ישנו פרופסור, "מרצה בכיר במורשת ישראל" באוניברסיטת אריאל ושמו אמנון שפירא, אשר פרסם את הגיגיו לפני כשבועיים בעיתון הימין 'מקור ראשון',  ומקריאת דבריו מסתבר ומתברר שעפ"י רוחב מעורבותו, דעתו  וידיעתו בעולם התורני והרבני, 'הרב מבוסטון' ראש ישיבת יצחק אלחנן בניו יורק – שמו הוא "הרב דב סולובייציק". וכך, הגאון הרב יצחק אייזיק הרצוג הרב הראשי השני לישראל, הידוע בשמו 'רבי יצחק אייזיק הרצוג ' או לכל היותר "רבי יצחק הרצוג", למיטב בקיאותו של אמנון שפירא  אמנון שמו הוא - "הרב אייזיק הרצוג". למצער, יודע הפרופ' הנ"ל כי שמו של הרב קוק הוא "רבי אברהם יצחק הכהן קוק" והוא לא קורא לו "הרב יצחק קוק" למשל, והרב משה צבי נריה איננו "הרב משה נריה".  לא הייתי נטפל לפרט צדדי, קוסמטי ושולי זה, אם הדבר לא היה סימפטום להיקף וטיב מומחיותו של שפירא במורשת ישראל.

מה פתאום נטפלתי לדמותו של הנ"ל האנונימית כמעט לציבור החרדי? זאת למודעי, כי הפרופ' אמנון שפירא הנ"ל כיהן  כמה וכמה שנים כמזכ"ל תנועת בני עקיבא, הוא איננו מאזובי הקיר בתנועת 'תורה ועבודה', הוא בהחלט מראשי אישיה ודובריה זה שנים רבות, ולאחרונה זכה והתעלה ומתהדר בתואר של פרופסור ומרצה למורשת ישראל. ומרום פרופסרויותו ומעמדו בתנועת 'הסרוגים' , הוא מלין שהרבנים החרדים מחרימים את רבני הציונות הדתית, ולא נתקררה דעתו והוא 'מחליט'  שהחרדים "אינם ראויים לכהן בשום ממשלה יהודית ובשום הנהגה ציבורית שמשמעותן קבלת אחריות". כך ולא אחרת, ומקורו לא טהור בקביעות שקבע, כאמור,  בעיתון הימין 'מקור ראשון' לפני כשבועיים.

מי הם "הרבנים החרדים" שלדעת שפירא החרימו-מחרימים את הרבנים הדתלי"ם? הסכיתו ושמעו: מדובר בעצם  כמעט בכל גדולי ישראל במאה השנים האחרונות! כל האדמורי"ם ממש (כולל אלה מוגדרים ע"י סופרי  המזרחי כ'אדמורי"ם ציוניים') , כל הגלריה של אדירי התורה והיראה שהאירו את פני הגולה והארץ. תבואו ותשאלו הכיצד? ובכן, הבה ותתרשמו מקביעתו 'המדעית' של הפרופסור, המרצה הבכיר דנן, למורשת ישראל. כך הוא כותב בעיתון הנ"ל (עפ"ל): "החרדים רשמו כישלון חרוץ בכל נקודת ציון היסטורית בעת החדשה: הם שללו את ההשכלה במקום לשלבה בתורה, וגרמו לחילון ענק ששטף כצונמי את העם היהודי (כל גדולי האפיקורסים למדו בישיבות, בדוק ומצא): כשהרב יצחק ריינס, מייסד 'המזרחי' ביקש ב-1906 לייסד בפולין ישיבה שתשלב תורה ומדע..הוא נדרס ע"י החרדים..ומאז, מזה כמאה שנה, החרדים מחרימים את רבני הציונות הדתית".

כן, גם כאן, מתברר שהפרופסור 'יודע הכל'. נו, זה שהוא איננו יודע שהשם של הרב ריינס היה 'רבי יעקב יצחק ריינס' ולא סתם 'הרב יצחק ריינס', לבורות הזו כבר התרגלנו. אבל מה כי נלין עליו שהוא איננו יודע, ואת זה שמעתי מזקנים שבדור שלפי מספר שנותיהם נשקו לתקופת פעילותו של הרב ריינס, וכה הם סיפרו: "אמרו אז, כי יש מכנה משותף של 3 אחוז בין ישיבות ליובאוויטש לבין ישיבת הרב ריינס; בליובאוויטש היו 3 אחוז שיצאו לתרבות רעה, ולא הניחו תפילין, ואילו בשוונציאן  – בישיבתו של הרב ריינס היו 3 אחוז שכן הניחו תפילין..." (זאת שמעתי מהמשפיע המפורסם, מחכימי דיהודאי הישיש רבי מ"מ פוטרפאס זצ"ל שזכה להסתופף אצל זקנים בשנים ובחכמה עוד שני דורות לפנינו). הפרופסור הנכבד, כביכול לא יודע שבמשך שנות דור, רובא דרובא של חניכי המזרחי ששילבו תורה עם לימודי חול – מחזורים, מחזורים, לגיונות, לגיונות, יצאו לתרבות רעה, כולל בני 'השבט' בבני עקיבא של אמנון שפירא עצמו ('שבט גאולים'), שלא לדבר על צעירי הקיבוץ הדתי ששפירא נמנה על טובי בניו. ואם חשבנו ש'הישיבות התיכוניות' של בני עקיבא שיפרו קצת את המצב – מי שמכיר מקרוב  את הרוח הנושבת כיום בחלק נכבד של הישיבות התיכוניות, יודע שאם תלמיד שם מניח תפילין כל יום זהו הישג, ואם הוא מקפיד אף להתפלל 3 פעמים ביום וללבוש ט"ק מחוץ לכותלי הישיבה - זו בכלל הצלחה חינוכית גדולה.

שפירא  גם כנראה לא יודע, כי כאשר זממו המשכילים לגרור את צעירי הישוב הישן להשתלם בלימודי חול, היו כמה רבנים תמימים שלא הפנימו את גודל הסכנה, ואמנם, לצערנו, צאצאי הבוגרים של מוסדות החינוך שפעלו בהסכמת אותם רבנים לא נשאר מהם שריד ופליט ביהדות הנאמנה (עיי"ע; הסופרים א.ב. יהושע, בורלא, הנשיא יצחק נבון, וד"ל). איברא, אותן ישיבות בחו"ל שהתקיימו באותן עיירות שמסיבות שונות לא היו סגורות הרמטית בפני 'המשכילים' – שם נפלו אכן חללים רוחניים, אבל זה לא בגלל שלא שילבו 'השכלה' בישיבות כדעתו המלומדת של שפירא, אלא נהפוך הוא: עקב זה שלא לחמו די בהשכלה הארורה!

"ומאז, כמאה שנים, החרדים מחרימים את רבני הציונות הדתית" מלין הפרופסור. מי יגלה עפר מעיני הרב נריה מייסד ישיבות בני עקיבא בהן הנצי"ב מוולזין היה מושא להוקרה, כאשר יתגלה לו כי תנועת המזרחי, אליבא דשפירא, בעצם מוחרמת ע"י הנצי"ב מוולוז'ין, שכידוע ישיבתו בוולוז'ין נסגרה בעיקר על רקע דרישת השלטונות להכניס לימודי חול לישיבה. מי יטריד את מנוחתו כבוד של הגראי"ה הרצוג זצ"ל שייודע  שהוא בעצם מוחרם ע"י קדוש ישראל הרבי מהוסיאיטין זי"ע אליו הרב הרצוג התבטל כעפרא דארעא. וגם  לגאון האדיר רבי משולם ראטה זצ"ל שאנשי המזרחי סוברים שהוא שייך 'אליהם' יתברר שהוא בעצם מוחרם ע"י מורו ורבו כבוד קדושת הרבי מטשורקוב זי"ע. מי יגלה עפר מעיני הגרי"ד סולובייציק רבה של בוסטון כשיוודע לו שהוא מוחרם ע"י כ"ק אדמור"י ליובאוויטש אותם הוא העריץ ואהב בכל תעצומות נפשו. כדאי שהפרופסור הידען של מורשת ישראל ייכנס לסידרת הספרים 'עיטורי תורה' שליקט בחכמה אחד מהחכי"ם של המזרחי בכנסת הראשונה ר' א.י. גרינברג ז"ל, ויתברר לו כי כל גדולי ישראל אשר רעיונותיהם מצוטטים שם, אליבא דמזכ"ל בני עקיבא בדימוס אמנון שפירא ולשיטתו, בעצם החרימו אותו ואת שכמותו. לא נותר אלא לשאול עם אלו רבנים נותר הקיבוצניק הפרופסור אמנון שפירא? עם רב-קו, עם רב-בריח?

לישנא אחרינא: עדים אנו לתופעה הזויה, שאדם הנמנה על ראשי דוברי התנועה הדתית-לאומית, אשר טוען כי 'אברהם העברי', קרי, כל גדולי התורה והיראה - ממוקמים מעבר אחד של הנהר, ואילו הוא ותנועתו - התנועה הדתית לאומית נמצאת בעברו השני של הנהר. את זה לא החרדים קובעים, את זה קובע אחד מפארי תנועת בני עקיבא ופוסק בכך על עצמו ועל ציבורו, ובכך לכאורה "הוציא את עצמו מן הכלל" כאותו בן בהגדה של פסח.

מסקנה: אליבא דשפירא, התנועה הדתית-לאומית' בעצם מחרימה את עצמה. ויסולח לי על ההשוואה: במרכזים רפואיים לבריאות הנפש, סבורים החוסים כי כל העולם לא שפוי, ורק אנו המאושפזים אנו ההולכים בתלם.

ושמא ייטען הטוען, מה לך כי נטפלת לפרופ' אמנון שפירא, הרי בכל מסגרת ובכל חוג מצוי מישהו על תקן 'שוטה הכפר'? אז גם אצלנו הסרוגים זה קיים. ביג דיל. אלא ש'יחי ההבדל'; בעוד שכל חוג של יראי ה', דמות שכזו מוציאה את עצמה אוטומטית ממעגל הקונצנזוס -  אצל ה'סרוגים' (בחלקם עכ"פ) אמנון שפירא הנ"ל הוא עדיין בר פלוגתא לגיטימי במסגרת הפלורליזם המצוי והרצוי שבינותם. וכה נאמר שחור על גבי עיתון בביטאונה של 'בני עקיבא' – עיתון 'זרעים': "אמנון שפירא הוא ממעצבי תנועת בני עקיבא בעשרות השנים האחרונות". כלומר,  פרופ' שפירא אינו  איזה דג רקק בנוף 'הסרוג', הוא בהחלט חלק נכבד ומרכזי מהשיח  בתנועה זו.

וכאן הבן שואל, ואני שואל את ידידי הטובים והאהובים, את אותם בני  הציבור האיכותי המכונה החרדל"י (עימם הייתי שותף מלא במאבק נגד חורבן גוש קטיף): באיזה צד של מפה הציבורית אתם בוחרים? את אמנון שפירא והפוסעים בדרכיו חובשי כיפת מחצית השקל – מקצה מזה, או שמא  את מחיצתם שלגדולי האדמורי"ם, הנצי"ב מוולוזין, רבי חיים מבריסק וכו' וכו' – מקצה מזה?  האם לא תפנימו ידידי הטובים, כי מי שמשייך את עצמו למה שמייצג אמנון שפירא, בעצם לא יוכל עוד לטעון כאותו מגמגם; "ללללממממה לללא קקקיבבבלללו אאאאואותתתי ככככקק-קרייין?" (למה לא קיבלו אותי כקריין ברשות השידור...)

הרב דוד מאיר דרוקמן | כדורינט11/04/2013 18:25
חזרה
עבור לתוכן העמוד