דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "תצוה"

2/02/2014 08:30
הספר "אוצר הפנינים" (הגדל)
הספר "אוצר הפנינים"

'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "תצוה", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך

 

"ואתה תצוה את בני ישראל" (כז,כ)

 

יש להקשות, מה טעם לא נזכר שמו של משה בכל פרשה זו. שהרי מאז הולדתו ועד יום מותו נזכר שמו בכל הפרשיות, ורק כאן לא הוזכר.

 

ויבואר בהקדם הגמרא במסכת קידושין (לח'), שיום פטירת משה רבינו היה ז' בחודש אדר.

 

ולפ"ז מובן, שרוב הפעמים יארע יום ז' באדר בשבוע שקוראים פרשת תצווה, ולכן החסיר ה' במתכוון את שמו מפרשה זו, כדי לרמוז על מיתתו...

 

"כתית למאור להעלות נר תמיד" (שם).

 

יבואר בהקדם מה שנודע, שביהמ"ק הראשון היה קיים ארבע מאות ועשר שנים עד שנחרב בעוונותינו, וביהמ"ק השני היה קיים ארבע מאות ועשרים שנה, וביהמ"ק השלישי שעתיד להבנות יעמוד לעד במהרה בימינו.

 

וזהו שנרמז בפס', "כתית" ביהמ"ק הראשון והשני שהיו קיימים כמנין "כתית" , הראשון ת"י והשני ת"כ, הם היו "למאור" זמני. אבל ביהמ"ק השלישי, יהיה "להעלות נר תמיד", ויעמוד לעד לעולם...


"ועשית ציץ... פתוחי חותם קודש לה'" (כח,לו).

 

יבואר בהקדם הגמ' במסכ' תענית (ב'), ששלושה מפתחות לא נמסרו לשליח, והם בידו של הקב"ה בלבד. ואלו הם, מפתח של חיה (יולדת), שנלמד מהכתוב "ויפתח ה' את רחמה", מפתח של גשמים, שכתוב "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב", ומפתח של תחית המתים, שכתוב "בפתחי אני את קברותיכם".

 

וזהו שנרמז בפס', "פתוחי חתם", המפתחות של "חתם", שהרי ר"ת חיה, יולדת, מטר, הם "קודש לה'" ורק הוא יכול לפותחם"...

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
1. מירי (2/03/2012 13:29:36)
2. 
נפלא, ממש נהניתי
בני ברקית (2/03/2012 15:19:31)
3. ציפי (2/03/2012 15:20:16)

אולי תרצה לקרוא גם:

עבור לתוכן העמוד

 

תשמישי קדושה  | קמיעות  | תפילין  | מזוזות  | סוכות | לג בעומר | ראש השנה  | שבועות  | פורים | טו בשבט | חנוכה  | קבלה מעשית | הלכה | ברכת הצלחה | פרנסה | ברכות לזיווג ברכות להריון | ספר הרפואות הגנוז  | סגולות ישראל  |  שבע ברכות - שידוכים לדתיים | פרשת השבוע  |  שאל את הרב  | אסטרולוגיה  |